Essos

Z Wiki Westeros
Skocz do: nawigacja, szukaj
The lands of Essos (in red) west of the Bone Mountains and Krazaaj Zasqa on the map of the known world

Essos to największy z czterech znanych kontynentów świata. Leży na wschód od Westeros, na północ od Sothoros i Ulthos. Rozciąga się od Morza Dreszczy na północy do Morza Letniego na południu, od Wąskiego Morza na zachodzie do ziem otaczających Morze Nefrytowe na wschodzie. Essos zamieszkują ludzie z różnych kultur; teren tego kontynentu jest rozległy i zróżnicowany.

W sadze Pieśń Lodu i Ognia kontynent ten nazywa się po prostu wschodnim kontynentem, za Wąskim Morzem, lub wschodem; George R. R. Martin po raz pierwszy nazwał go Essos w połowie 2008 roku w wywiadzie [1] i później oficjalnie potwierdził. Dodatek w Tańcu ze Smokami oficjalnie określa wschodni kontynent za Wąskim Morzem jako Essos.

Geografia

Essos to kontynent wielkości mniej więcej Eurazji o podobnej długości szerokości geograficznej. Jest większy od Westeros, choć nie wiadomo jak bardzo jest rozległy – nie istnieje cała mapa kontynentu. Północne wybrzeże jest oddzielone od terenów wiecznego lodu Morzem Dreszczy. Na południu, za Morzem Letnim, znajduje się kontynent Sothoryos. Daleko na wschodzie, za Morzem Nefrytowym, leżą miasta Asshai, Yi Ti, oraz tajemniczy region zwany Krainami Cienia. Na południe od Krain Cienia znajduje się kontynent Ulthos.[2]

Geografia i klimat Essos jest bardzo zróżnicowany. Zima jest tu mniej odczuwalna niż w Westeros, gdyż kontynent ten jest oddzielony od Krain Wiecznej Zimy.[3]

Klimat na zachodnim wybrzeżu jest umiarkowany w północnej części, na południu jest bardziej sucho i gorąco. Masywny teren Puszczy Qohorickiej pokrywają zielone wzgórza, z kolei nieopodal miast Braavos i Lys znajdują się małe wysepki. Centralną część kontynentu pokrywają trawiaste równiny Morza Dothraków, na wschodzie sucha pustynia zwana Czerwonym Pustkowiem, gdzie nic nie rośnie. Za pustynią leży miasto Qarth, obok cieśniny. Na południu dominują suche wzgórza, klimat jest śródziemnomorski. Wybrzeże wzdłuż Morza Letniego łączy Volantis z półwyspem Valyriańskim i wielką Zatoką Niewolników. W Essos znajdują się Bone Mountains i Krazaaj Zasqa, łańcuchy górskie, oddzielające zachodnią część, bardziej znaną mieszkańcom Westeros, od egzotycznej, mniej znanej wschodniej części.[2]

Zobacz także Mapa Wolnych Miast z „Tańca ze Smokami” i ich położenie.

Regiony

Essos dzieli się na kilka regionów, każdy z nich zamieszkują grupy o odmiennej kulturze.

Wolne Miasta

Główny artykuł: Wolne Miasta

Wolne Miasta to dziewięć odrębnych państw-miast położonych na zachodnim wybrzeżu Essos. Cztery z nich to miasta położone na wybrzeżu (Braavos, Myr, Pentos i Volantis), trzy to portowe wyspy (Lorath, Lys i Tyrosh), położone na Wąskim Morzu. Pozostałe dwa (Norvos i Qohor) znajdują się w głębi lądu. Oprócz Braavos, które założyli zbiegli niewolnicy, pozostałe miasta to dawne kolonie upadłego imperium Valyrii; zachowały się tam elementy tej kultury. Wolne Miasta są bardziej rozwinięte od miast Westeros, nawet od Królewskiej Przystani; kwitnie w nich handel. Każde z Wolnych Miast kontroluje otaczające je tereny, w tym mniejsze miasteczka i wioski. Region Wolnych Miast rozciąga się od zachodniego wybrzeża do Puszczy Qohorickiej i rzeki Rhoyne na wschodzie, która oddziela miasta od Morza Dothraków.

W północno-zachodniej części tego regionu, między Braavos i Pentos, znajdują się Wzgórza Andalów, pradawna siedziba Andalów i - według legend, miejsce, skąd wywodzi się Wiara w Siedmiu.

Morze Dothraków

Główny artykuł: Morze Dothraków

Na wschód od Wolnych Miast znajduje się rozległa trawiasta równina – Morze Dothraków. Pokrywa ona znaczną część Essos. Zamieszkują ją Dothrakowie, rasa ludzi o brązowej skórze. Są niczym wojowniczy nomadzi, mają własny język i unikalną jeździecką kulturę. Dothrakowie nie trudnią się handlem, żyją z grabieży. Mieszkańców ograbionych miast sprzedają jako niewolników, co napędza w dużym stopniu handel. Na Morzu Dothraków w okolicy znajduje się wiele ruin miast dawnych kultur.

Półwysep Valyrin

Główny artykuł: Półwysep Valyrian

Półwysep Valyrin to wielki obszar na południu Essos przy Morzu Letnim. Kiedyś znajdowały się tam Valyriańskie Włości i miasto Valyria, częściowo zniszczone w czasie Zagłady Valyrii. Wtedy powstało wiele wysp, nisko położone tereny zostały zalane a Valyria popadła w ruinę. Podobno półwysep i Dymiące Morze nawiedzają demony wydzielające trujące opary. Prócz paru wyjątków, ci, którzy przeszukują ruiny Valyrii lub szukają skarbów, nigdy stamtąd nie wracają.

Zatoka Niewolnicza i Ghiscar

Główny artykułs: Zatoka Niewolnicza, i Ghiscar

Na południe od Morza Dothraków i na zachód od Lhazaru znajduje się Zatoka Niewolnikó i Ghiscar. Jest tam wiele małych państw-miast i trzy wielkie, portowe miasta handlarzy niewolników: Yunkai, Meereen i Astapor. Wybudowano je na ruinach Starego Ghisu i Imperium Ghisarczyków, starożytnych wrogów Valyriańskich Włości, które upadło tysiące lat temu.

Miasta handlarzy niewolników łączy z Wolnymi miastami sieć valyriańskich dróg. Miasto Nowe Ghis znajduje się na wyspie na południe od Ghiscaru, ale niewiele o nim wiadomo.

Lhazar

Główny artykuł: Lhazar

Lhazar jest położony na południowy-wschód od Morza Dothraków i na północny-wschód od Zatoki Niewolników. Jest to półsuchy teren pastwisk i wzgórz. Dla Dothraków Lhazareńczycy, lud pasterski, to łatwy cel grabieży, pojmują ich i sprzedają ich jako niewolników. Mówią na nich „haesh rakhi” („Owczarze”).

Qarth

Główny artykuł: Qarth

Qarth to starożytne miasto na dalekim wschodzie, za Czerwonym Pustkowiem, nad brzegiem Morza Nefrytowego. Jest to siedziba czarnoksiężników i kupców. Ze względu na położenie przy cieśninie Qarthu miasto to jest miejscem przenikania się kultur i handlu zachodniego (z Wolnych Miast i Zatoki Niewolników) oraz wschodniego (np. Asshai, Krainy Cienia, Yi Ti). Qarth to miasto bogate, wyrafinowane, jego mieszkańcy uczestniczą w niekończących się intrygach między wieloma potężnymi frakcjami społecznymi.

Na południu od Qarth, między Morzem Letnim a Morzem Nefrytowym, znajduje się wielka wyspa Great Moraq.[2]

Wschodnie Essos

Mało wiadomo na temat terenów Essos na wschód od Bone Mountains i Krazaaj Zasqa. Na południu wzdłuż Morza Nefrytowego leżą: Yi Ti, Asshai oraz Krainy Cienia. Na północ od Yi Ti znajdują się miasta wokół Wielkiego Piaszczystego Morza oraz Równin Jogos Nhai. Dalej na wschód są jeszcze bardziej egzotyczne krainy – Tysiąc Wysp na Morzu Dreszczy, Mossovy, Grey Waste, Land of the Shrykes, Góry Morn, Cities of the Bloodless Men, Ukryte Morze z Carcosa, Miasto Skrzydlatych Ludzi, Pięć Fortów.[2]

Ludzie

W Essos jest znacznie więcej odmiennych ras i kultur niż w Westeros. Mieszkają to potomkowie dawnych kultur: Andalów, Rhoynarów, mieszkańców Starego Ghisu oraz Valyriańskich Włości. W przeciwieństwie do Westeros, które jest zjednoczone jako Siedem Królestw, Essos jest podzielone na wiele różnych suwerennych regionów i państw-miast. Nie ma tu jednego władcy od czasu upadku Valyriańskich Włości 400 lat temu. Mieszkańcy Essos to:

Przypisy

  1. The Cytadela. "Asshai.com Forum Chat" (July 27, 2008) So Spake Martin
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Ziemie Lodu i Ognia
  3. SSM

Ta strona zawiera treści z angielskiej Wikipedii. Pierwotna treść była w Across the narrow sea. Lista autorów jest dostępna w historii strony of Across the narrow sea. Podobnie jak w Wiki Westeros, zawartość Wikipedia dostępna jest pod GNU Free Documentation License.



ToTranslate.png
Ten artykuł lub sekcja jest nieprzetłumaczony. Możesz pomóc Wiki „Pieśni Lodu i Ognia” przetłumaczyć go.