Zmiennoskórzy

Z Wiki Westeros
Skocz do: nawigacja, szukaj
Bran Starkjest zmiennoskórym, TeiIku ©

Zmiennoskóry lub warg to osoba, która potrafi wejść w umysł zwierzęcia i przejąć nad nim kontrolę. Łatwiej to zrobić, jeśli między zmiennoskórym a zwierzęciem wytworzy się więź. Interakcja w umysłach między zwierzęciem i zmiennoskórym wpływa na ich obu; jeśli nie udaje się zapanować nad zwierzęciem, szkodzi to zmiennoskóremu. Do tej pory znany jest tylko jedne przypadek wejścia w skórę innego człowieka, i to ograniczonego umysłowo. Było to trudne dla zmiennoskórego i traumatyczne dla człowieka. Takie doświadczenie budzi moralne i etyczne wątpliwości.

Niewyszkolony zmiennoskóry może nieświadomie zawładnąć umysłem zwierzęcia, szczególnie w czasie snu i jeśli istnieje więź. Wyjątkowo traumatycznym przeżyciem dla warga jest, gdy ginie zwierzę, w którym właśnie przebywa. Kiedy zmiennoskóry zostaje zabity gdy przebywa w zwierzęciu, część jego świadomości tam pozostanie. Wielu boi się zmiennoskórych, wierząc, że są oni zmiennokształtnymi. Podobno najpotężniejszymi wargami były zielone oczy. Najlepsi z nich mogli wejść w skórę każdego zwierzęcia. Jeden człowiek na tysiąc rodzi się zmiennoskórym, jeden zmienno skóry na tysiąc jest zielonymi oczami.

Informacje o zmianie skóry

Natura zwierząt według Haggona:

  • Z psami najłatwiej nawiązać więź, bo żyją blisko ludzi i im ufają, z czasem jest łatwiej wschodzić w ich skórę.
  • Z wilkami jest trudniej, trzeba z nim wytworzyć trwałą więź, jak w małżeństwie. Człowiek może zaprzyjaźnić się z wilkiem, nawet go złamać, ale nie może go nigdy oswoić.
  • Wejście w skórę ptaków jest kuszące, ale warg może wkrótce stracić kontakt z przyziemnymi rzeczami na ziemi i pragnąć tylko latać.
  • Koty to okrutne i próżne zwierzęta, niełatwo przejąć nad nimi kontrolę, można to zrobić tylko siłą.
  • Łosie i jelenie to zwierzyna łowna, nawet najodważniejszy człowiek zmienia się w tchórza, gdy zbyt długo nosi ich skórę.

Niepisany kodeks etyczny dla dzikich zmiennoskórych według Haggona, nie wolno:

  • żywić się ludzkim mięsem
  • spółkować jak wilk z wilkiem
  • wchodzić w skórę innego człowieka (to najgorszy grzech)

Drugie życie

Zmiennoskóry może umrzeć wiele razy w innym ciele. „Prawdziwa śmierć” pojawia się tylko wtedy, gdy umiera ludzkie ciało zmiennoskórego. Można wejść w skórę innego stworzenia, by żyć drugim życiem, znacznie łatwiejszym w ciele zwierzęcia, nad którym ma się kontrolę. W drugim życiu pamięć zmiennoskórego z powoli zanika, aż ludzka świadomość znika i zostaje tylko zwierzę.[1]


Znani zmiennoskórzy

Niewielu jest obecnie zmiennoskórych, większość ludzi kojarzy ich z legend o dzieciach lasu, głównie o zielonych oczach.

Dzieci Starków

Zdolność do zmieniania skóry ujawniła się w obecnym pokoleniu dzieci Starków. Mówi się, że wszystkie dzieci Starków i ich wilkory mają podobne charaktery. Wszystkie dzieci Starków to potężne wargi, mogą wejść w skórę każdego. Jedynie Bran pracuje nad swoimi zdolnościami.[2]

  • Bran Stark: Mimo młodego wieku, Bran jest najbardziej doświadczonym zmiennoskórym ze swojego rodzeństwa. Wynika to z jego zwiększonego stanu świadomości, jakiego doświadczył, gdy był w śpiączce po upadku. Najpierw wchodził w umysł swego wilkora Lato w czasie snu, myślał, że ma takie żywe sny. Gdy do Winterfell przyjechał Jojen Reed i zrozumiał co się dzieje, zaczął uczyć Brana jak panować nad swoimi zdolnościami. Od tej pory potrafił wejść w skórę swojego wilkora gdy nie spał i kontrolować go, zamiast tylko odczuwać wszystko to co robi zwierzę. W czasie wyprawy w poszukiwaniu dzieci lasu, Bran z towarzyszami zostaje zaatakowany przez ożywione trupy. By ocalić swoje życie i towarzyszy, Bran wchodzi w umysł Hodora i walczy z trupami. Bran pod kierunkiem Bloodravena, uczy się jak wejść w skórę kruka i potem w Wielkie Czardrzewo w Winterfell.
  • Arya Stark: Podczas swojej podróży Arya miała sny, w których była wilkorem, Nymerią, była na czele watahy wilków atakującej ludzi. Odpowiada to miejscu, gdzie była Nymeria, a wilki urosły i stały się odważniejsze. Arya w czasie pobytu w Braavos wschodzi w umysł kota.
  • Jon Snow: Varamyr zauważa, że Jon Snow jest silnym zmiennoskórym, ale nieszkolonym i nieświadomym swoich zdolności; wiedział czym jest Jon, w chwili, gdy zobaczył wielkiego białego wilkora idącego u jego boku. Zdolności Jona ujawniły się kilka razy. Jon wszedł w skórę Ducha, kiedy udał się na zwiady z Qhorinem Półrękim w kierunku dzikich. Oczyma Ducha zobaczył hordę dzikich. Gdy orzeł zaatakował Ducha, Jon obudził się z krzykiem.

    Do czasu wydarzeń z „Tańca ze Smokami” Jon często ma sny z wilkami. Melisandre proponuje mu pomóc z jego zdolnościami, ale Jon odrzuca jej ofertę.

Dzicy

  • Orell – dziki łupieżca i zmiennoskóry, który wchodził w skórę orła. Orzeł często pojawiał się przed grupami dzikich, wylatywał na zwiady. Gdy jego umysł wszedł w orła, Jon Snow zabił Orella. W orle pozostała część świadomości Orella, która nienawidzi Snowa.
  • Varamyr Sześć Skór – dziki, któremu towarzyszą trzy wilki, śnieżny niedźwiedź i cieniokot. Z pewnością to najpotężniejszy współczesny zmienno skóry na. Po śmierci Orella Varamyr przejmuje jego orła, by polecieć na zwiady w czasie Bitwy o Czarny Zamek. Melisandre zabija orła, co doprowadza Varamyra do tymczasowego obłędu.
  • Haggon – mentor Varamyra Sześć Skór[1]
  • Borroq - zmiennoskóry, których wchodzi w skórę dzika.[1]
  • Briar - zmiennoskóry, których wchodzi w skórę cieniokota[1]
  • Grisella – dzika zmiennoskóra, która wchodzi w skórę kozy.[1]

Inni zmiennoskórzy

Brynden Rivers: Były Namiestnik Króla i Lord Dowódca Nocnej Straży, obecnie Trójoka Wrona i część korzeni czardrzewa. Głównie wchodzi w skóry wron i kruków, ale widzi też oczyma czardrzew.


Przypisy

Ta strona zawiera treści z angielskiej Wikipedii. Pierwotna treść była w Organizations in Pieśń Lodu i Ognia. Lista autorów jest dostępna w historii strony of Organizations in Pieśń Lodu i Ognia. Podobnie jak w Wiki Westeros, zawartość Wikipedia dostępna jest pod GNU Free Documentation License.

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Taniec ze Smokami, Wystąpił błąd w drugim parametrze.
  2. Trinoc*Con 8 (Durham, NC; August 3-5, 2007) So Spake Martin